Status: Vedtaget
Baggrund
I 2021 blev Lyngby Stadion sat til salg sammen med en byggeret på 13.500 m² til boliger og erhverv. Centralt for udbuddet var at støtte aktivt op om visionen for Lyngby Idrætsby.
Visionen er at skabe fremtidens Idrætsby til borgere, sportsudøvere og besøgende. Der skal skabes et sammenhængende område, hvor boliger til unge og seniorer indgår som en naturlig del af livet i Lyngby Idrætsby. Her skal mange forskellige borgere og grupper kunne mødes og opholde sig både ved planlagte aktiviteter og almindelige fritidsaktiviteter. Lyngby Idrætsby kan blive et område, hvor mange forskellige kulturer mødes, og hvor der er liv og aktivitet i flere af døgnets timer i løbet af året.
Det er Lyngby-Taarbæk Kommunes vurdering, at opførelsen af bebyggelse til boliger og erhverv, som eksempelvis fysioterapeut, sundheds- og fitnesscenter, café, restaurant, undervisning og kontor, i tilknytning til Lyngby Stadion vil kunne medvirke til at fremme og understøtte visionen for Lyngby Idrætsby.
Indhold
Kommuneplantillægget bevirker, at den maksimale byggehøjde øges med 1 meter til 13,5 m samt at den overordnede anvendelse ændres fra fritidsformål til et område med blandede byfunktioner (blandet bolig og erhverv).
Bilag IV arter
Der skal befæstes areal i Badeparken til parkering, og der skal fældes enkelte træer i Badeparken til parkeringsplads. Badeparken er i dag en offentlig park med græs som jævnligt slås med maskiner. Det forventes derfor ikke at der i området forefindes flora som er beskyttet eller truet, og miljømyndigheden har ikke kendskab til nogle registrerede Bilag IV-arter i området ved Lyngby Stadion.
I Badeparken er der registreret potentielle flagermustræer. Såfremt der skal fældes træer, der er vurderet til at kunne være potentielle flagermustræer, skal det forud for fældningen sikres, at der ikke er rastende eller ynglende flagermus i træerne. Hvis træet har hulheder eller spættehuller, er det omfattet af artsfredningsbekendtgørelsens §6 og må kun fældes i perioden 1. september til 31. oktober.
NATURA- 2000
Der findes ingen fredninger eller beskyttede områder i området. Der vil ikke være nogen påvirkning af Natura 2000-områder grundet den store afstand (ca. 2,4 km) til nærmeste Natura 2000-område.
Miljøvurdering
Miljøvurdering
Der er foretaget en screening af kommuneplantillægget, og på den baggrund har kommunalbestyrelsen vurderet, at der skal udarbejdes en miljørapport. Der er udarbejdet en miljørapport fælles for kommuneplantillæg og lokalplan med følgende emner:
Støj
Trafik
By og landskab
Arkitektur og indblik
Jordforurening
Lysforhold.
Grundvand
Kommuneplanrammen er omfattet af OSD (Område med Særlige Drikkevandsinteresser).
Anvendelsen til idrætsformål, boliger og kontorerhverv og håndværkspræget detailhandel og anden detailhandelslignende funktion indgår ikke i Bilag 1 i Miljø- og Fødevareministeriets Bekendtgørelse om kommunal planlægning for OSD. Området er i forvejen planlagt til offentlig service, fritidsformål, tæt-lav boliger, etageboliger og kontor, og der sker med dette kommuneplantillæg ingen ændring af anvendelsen af området med relevans for grundvand.
Lyngby-Taarbæk Kommune vurderer på den baggrund, at der med vedtagelsen af dette kommuneplantillæg ikke vil være en væsentlig fare for forurening af grundvandet.
DTU Kraftvarmeværk
DTU Kraftvarmeværk (Lyngby Kraftvarmeværk A/S, Energivej 411, 2800 Kongens Lyngby) er en virksomhed, der ved hjælp af naturgas producerer fjernvarme og strøm. Virksomheden er miljøgodkendt af Miljøcenter Roskilde i 1997, revurderet i 2008 af Miljøcenter Roskilde og revurderet igen i 2020 af Lyngby-Taarbæk Kommune som overtog myndighedsrollen i 2012.
I miljøgodkendelsen er der blandt andet fastsat emissionsgrænseværdier for NOX og CO og det er ved OML-beregninger i 2005 dokumenteret, at med en skorstenshøjde på 35 meter overholdes B-værdien for NOX med en rimelig margin i kraftvarmeanlæggets nære omgivelser. Der er i 2012 indført AMS (automatisk målesystem) der løbende måler indholdet af NOX og CO i skorstenen.
Afstanden fra DTU Kraftvarme til de kommende boliger (og øvrige miljøfølsomme anvendelser som f.eks. kontor) er mere end 900 meter og derfor vurderer kommunen på det foreliggende grundlag, uden nye OML-beregninger, at det er overvejende sandsynligt, at B-værdien for NOx overholdes ved de nye boliger (og øvrige miljøfølsomme anvendelser som f.eks. kontor), som kan opføres i en højde på max. 13,5 m. Tilsvarende er der ikke indikationer på at DTU Kraftvarme vil medføre støv eller støjgener ved boligerne (og øvrige miljøfølsomme anvendelser som f.eks. kontor).
Kommunen vil derfor ikke som tilsyns- og godkendelsesmyndighed stille skærpede krav til kraftvarmeanlægget eller revurdere den gældende miljøgodkendelse på baggrund af opførelsen af de nye boliger (og øvrige miljøfølsomme anvendelser som f.eks. kontor).
Om kommuneplantillæg
Yderligere information om kommuneplantillæg kan ses her.