9/2021 Kongevejen 91-93

Status: Forslag

PDF

Baggrund

Baggrunden for kommuneplantillægget er, at Lyngby-Taarbæk Kommune ønsker at give mulighed for nybyggeri i form af kontor, udstilling, lager, detailhandel med særlig pladskrævende varegrupper – bilsalg, værksted, hotel samt parkeringsplads, på arealet nord for det tidligere landbrugsmuseum og Virumgårds hovedbygning hvor Classic Car House har etableret sig.

Arealet ligger i rammeområde 3.3.41, som i dag er fastlagt til område til offentlige formål, trafikanlæg, tekniske anlæg, nærrekreativt område. En ændring af anvendelsen forudsætter en ændring af kommuneplanen og en lokalplan for området.

Der er i forbindelse med dette kommuneplantillæg gennemført en forhøring i henhold til planlovens § 23 c i oktober og november 2023.

Indhold

Ramme 3.3.41 "Virumgård Nord" udlægges til erhvervsformål: kontor, udstilling, lager, detailhandel med særlig pladskrævende varegrupper – bilsalg, værksted, hotel samt parkeringsplads. Det fastsættes at der maksimalt kan opføres i alt 6.200 m2 etageareal. Maksimalt 1.200 m2 etageareal kan anvendes til særligt pladskrævende varegrupper, biler. Den maksimale højde sættes til 15 meter. Fastlægges som øvrigt stationsnært område.

Det areal som hidtil har været reserveret i rammeområde 3.3.41 til en nordlig frakørselsrampe fra Lyngby Omfartsvej, udgår med indeværende kommuneplantillæg for ny kommuneplanramme 3.3.41.

Det gælder jf. Kommuneplan 2021 rammeområde 3.3.41, at udnyttelsen og udvikling skal fastlægges efter en samlet plan. Efter arkæologisk prøvegravning i 2016 er der indstillet et område på 6.000 m2 med væsentlige fortidsminder (skyttegrave fra omkring 1. verdenskrig) til egentlig udgravning. Byggemodning må ikke finde sted før området er arkæologisk udgravet. Kroppedal Museum har i 2023 undersøgt rammeområdet arkæologisk og konstaterer at der ikke er flere arkæologiske interesser i området. Pr. 1. november 2023 er området frigivet til byggemodning.

   

Bilag IV arter

Lyngby-Taarbæk Kommune har ved søgning i naturdatabasen samt funddatabasen ikke registreringer af bilag IV-arter i områderne. Kommunen har derudover ikke kendskab til, at der findes bilag IV-arter i de pågældende områder. På den baggrund vurderer Lyngby-Taarbæk, at kommuneplantillægget ikke vil påvirke bilag IV-arter.

Der er ligeledes foretaget undersøgelser på stedet. Det er undersøgt om der er egnede levesteder for flagermus. Der er tale om yngre træer, bl.a. grå-el, elm og spidsløn, der ikke har nogen hulheder eller sprækker, som flagermusene kan udnytte. Det vurderes heller ikke at området udgør et vigtigt område for fouragering, da der findes mere egnede områder både øst og vest for omfartsvejen. Der er herudover foretaget undersøgelser af flora og fauna. 

I trærækken ud mod omfartsvejen er der registreret kratvikke på arter.dk. Det er vigtigt at bemærke, at registreringerne stammer tilbage fra 2002 og 2003 og er knyttet til Atlas Flora Danica. Der er foretaget besigtigelse den 31. maj 2024. Der er ikke fundet kratvikke på arealet, der er taget referencer på andrekendte kratvikke lokaliteter hvor planten forekommer den 31. maj 2024.

Miljøvurdering

Der er foretaget miljøscreening af kommuneplantillægget, der har resulteret i at der er udarbejdet en miljørapport for rammeområde 3.3.41 ”Virumgård Nord” omhandlende trafik, trafikstøj, virksomhedstøj, vandhåndtering, visuelle forhold, biodiversitet. Miljørapport for lokalplanforslag og forslag til kommuneplantillæg indgår som bilag til lokalplanforslag 310.

Om kommuneplantillæg

Yderligere information om kommuneplantillæg kan ses her.

Grundvandsredegørelse

Rammeområderne er beliggende inden for område med særlige drikkevandsinteresser - OSD-områder - som det meste af Lyngby-Taarbæk Kommune. Området ligger indenfor Lyngby Indvindingsopland med nærmeste kildepladser i området ved Lyngby Vandværk ca. 1 km syd for Virumgård. Jf. Lyngby-Taarbæk Kommunes Vandforsyningsplan 2018 er der planer om en ny kildeplads ca. 400 m fra grunden. Lokalplanområdet ligger udenfor de grundvandsdannende oplande.

Beskyttelse af drikkevandet er en statslig interesse udmøntet i Bekendtgørelse nr. 1697 af 21. december 2016. Ifølge bekendtgørelsen må der ikke inden for OSD-områder og indvindingsoplande til almene vandforsyninger vedtages kommuneplanrammer for virksomhedstyper eller anlæg, der medfører væsentlig fare for forurening af grundvandet.

Det nye rammeområde 3.3.41 fastsætter, at der kan etableres erhverv i form af udstilling, kontor (administration), lager, værksted, hotel og handel med særligt pladskrævende varegrupper, biler.

Det er et krav, at der i lokalplanen fastsættes bestemmelser om sikring af grundvandet mod nedtrængende forurening. Levering, håndtering og oplag af kemikalier og andre miljøfremmede stoffer altid ske på områder med tæt belægning, hvorfra regnvand ikke kan nedsives, men afledes til kloak evt. tilkoblet sandfang, olieudskiller mv.

Nedsivning af overfladevand sker via et system, regnbede med filtermuld og faskiner, som sikrer rensning af regnvandet inden nedsivning.

Redegørelse for butiksforhold

  1. Vurdering af omfanget af det eksisterende bruttoetageareal til område med særligt pladskrævende varegrupper.

I dag er der i alt findes 21 forhandlere af særligt pladskrævende varegrupper, som tilsammen har et bruttoetageareal på 38.400 m2. Heraf er der i alt 8 bilforhandlere med et samlet bruttoetageareal på 22.900 m2, altså knap halvdelen af det samlede bruttoetageareal. Handel med biler koncentrerer sig på Firskovvej, Lundtoftegårdsvej, Virumgårdsvej og Kongevejen 79 i tilknytning til Classic Car House.

  1. Vurdering af behovet for nybyggeri eller omdannelse.

Handel med særligt pladskrævende varegruppe, biler, knytter an til udstilling af biler og opmagasinering af biler som et nyt plangrundlag åbner mulighed for.

  1. Angivelse af målene for detailhandelsstrukturen.

Målet for detailhandelsstrukturen i Lyngby-Taarbæk Kommune er overordnet at fastholde og udvikle Kgs. Lyngby som det dominerende udvalgsvarecenter nord for København. Samtidig skal den lokale handel med dagligvarer sikres. Der er således ikke specifikke mål for detailhandelsstruktur hvad angår handel med særligt pladskrævende varegrupper.

  1. Oplysning om hvordan planlægningen tilgodeser målene for den kommunale hovedstruktur.

Kommuneplanramme 3.3.41 ligger uden for bymidteafgrænsningen, bydelscentre og lokalcenter, men i tilknytning til eksisterende pladskrævende varegrupper i kommuneplanområde 3.9.93. Planlægning for særlig pladskrævende varegrupper vurderes ikke at ændre på eller påvirke den øvrige centerstruktur.

  1. Angivelse af tilgængelighed.

Kongevejen er en af de overordnede trafikveje i kommunen. Der er nem adgang fra Lyngby Omfartsvej der er del af hovedstadsområdets overordnede vejbetjening. Arealet er beliggende inden for stationsnært område fra Sorgenfri Station. Kongevejens cykelstier er supercykelstier. Kongevejen er busbetjent.

Særligt pladskrævende varegrupper

Landsplandirektivet fastsætter detailhandelsstrukturen i hovedstadsområdet i form af bymidter, bydelscentre og aflastningsområder. Lyngby-Taarbæk Kommune har desuden mulighed for at planlægge for særligt pladskrævende varegrupper, som ikke er plads til i bymidterne. Med kommuneplantillægget udlægges der nyt areal i ramme 3.3.41 til særligt pladskrævende varegrupper, bilsalg.

Stationsnære områder

Lokalplanområdet ligger i en afstand af under 1200 m fra Sorgenfri Station og er dermed fysisk beliggende inden for øvrigt stationsnært område. Et område svarende til rammeområde 3.3.41 samt lokalplanområdet for lokalplan 310, fastlægges som øvrigt stationsnært areal i forbindelse med indeværende kommuneplantillæg.

Følgende nye rammeområder bliver udlagt i tillægget:

3.3.41 - Virumgård Nord

Følgende rammeområder bliver aflyst ved tillæggets endelige vedtagelse:

3.3.41 - Virumgård Nord